Tip van Doeke

'Follow your nose, it knows the way'

TIP VAN DOEKE


contactclown doeke clown in de zorg zorgclown belevingsclown Tip van Doeke coronavirus corona virus corvid19

Op mijn website, maar ook via andere bronnen, zullen er 'Tips van Doeke' verschijnen.

Graag wil ik op deze manier mijn steentje bijdragen in deze nare corona-virus periode en kan ik alle mensen, groot en klein, ziek of gezond, hardwerkende of eenzaam wat kleine geluksmomentjes bezorgen.

Laten we elkaar vooral helpen.


Tip 24 Stil

Als allerlaatste in deze serie van tips:

Laten we stil zijn en denken aan de mensen die zijn overleden. Laten we stil staan bij het verdriet van hun familie en vrienden. Dit zichtbare maar ook stille verdriet. Wees stil voor al het verdriet over de hele wereld, ver weg maar ook heel dichtbij.


Tip 23 Respect

Er zijn heel veel mensen die zich vanwege het coronavirus over de hele wereld enorm inzetten voor onze maatschappij en medemensen. Er wordt heel veel van ze gevraagd en de prestatie die ze leveren is enorm groot. Laten we hen blijven respecteren, het respect ook blijven tonen en ze blijven steunen. Zij zijn degene die deze  'marathon' lopen en wij zijn de toeschouwers die ze aanmoedigen. 


Tip 22 Relativeer

Leer of probeer te relativeren. Neem zaken niet té serieus of zwart-wit of donkerder dan de werkelijkheid is. Laat iets los waar je geen invloed op hebt of verantwoordelijk voor bent. Hopelijk geeft dit je iets meer lucht.


Tip 21 Contact

Als we onze gedachten loslaten, ontstaat er plaats om vanuit ons binnenste, het hart, contact te maken en te leven.


Tip 20 Piekeren

Het is heel begrijpelijk als je nu (wat meer) piekert. Praat erover, deel je zorgen en/of schrijf ze op. Waarschijnlijk lucht het op en gedeelde smart is halve smart.


Tip 19 Niks doen

Even de gedachten op nul zetten en niks doen. Gun je een moment voor jezelf en ontdek wat je graag wilt of voelt. Lekker lummelen en naar buiten kijken. Even helemaal niks. Van niks doen wordt je creatief.


Tip 18 Lief

Wees lief voor elkaar en een beetje geduldig. Ben ook lief voor jezelf. Laat je glimlach zien en vindt je dat in deze periode een beetje moeilijk? Dan is deze opdracht misschien een hulpmiddel. Vandaag mag je de hele dag geen UUuuhhh zeggen óf denken.


Tip 17 Uit-je

Probeer je te uiten in deze onzekere periode. Krop niet alles op, maar probeer het vorm te geven. Schrijf je gedachten op, teken, schilder, maak een bloemboeketje, bel iemand op of stuur een berichtje. Voor mensen die thuis moeten werken en ook voor de kinderen moeten zorgen is dit vaak heel moeilijk. Misschien eens een zeur-momentje invoeren? Een moment waarop ieder even kan zeggen en zeuren wat hem dwarszit. Misschien lucht dit uit-je op? Je bent het dan wel kwijt.


Tip 16 Een rode neus

Hoe ziet het leven achter een rode neus eruit?

Probeer het eens uit en zet met een lippenstift een rood puntje op je neus.

Kijk in de spiegel en voel wat het met je doet.

Laat hem eens een dag zitten en kijk hoe mensen op je reageren en wat er dan ontstaat.

Misschien is dit een idee voor mensen die in zorg werken?

Die neus past ons allemaal!


Tip 15 Zing

Het hormoon dat vrijkomt bij zingen is een goed middel tegen stress en angst. Zingen geeft een geluksgevoel, energie en ontspant. Dus zing.

Zing alleen of samen én....vals zingen telt ook mee.

 

Tip 14 Twee duimen

Steek 2 duimen omhoog als je iemand een compliment wilt geven. Mensen die hard aan het werk zijn in de zorg, je kinderen die hun best doen, mensen die thuis blijven, de vrachtwagenchauffeur, de post- en pakketbezorger, een winkelmedewerker, de persoon die je een attentie of berichtje stuurde. De mensen van de vuilophaaldienst, leerkrachten, medewerkers van de opvang en nog véél meer mensen die voor een ander klaar staan. 

Niet vergeten hè: 2 duimen omhoog!


Tip 13 Een bijzondere kaart

Van Ika kreeg ik de volgende tip:

~ Ik heb het poëzie album van mijn moeder. Een van de gedichtjes is geschreven door haar moeder (mijn oma). Ik heb hier   een foto van gemaakt en deze nu als kaart opgestuurd naar mijn moeder...Misschien een leuke tip
Kaatje ~

Dit is zeker een hele leuke tip. Dankjewel Ika!

https://www.linkedin.com/in/ika-gommers-867314115/

https://www.facebook.com/KaatjeMaakt123/


Tip 12 Goed gevoel

Hoe beter we voor onszelf zorgen en hoe beter we ons voelen, helpt ons in de strijd tegen dit virus. Eet gezond, beweeg een beetje en probeer ondanks alles toch positief te zijn. Zo kan ons lichaam weerstand opbouwen.

Ben lief voor jezelf!


Tip 11 Tijd

Er zijn dingen die we nu niet kunnen doen en verloren tijd kunnen we niet inhalen.

Kijk naar wat wel kan en niet naar wat niet kan.


Tip 10 Verwen

Je kunt niet altijd voor een ander klaarstaan zonder aan jezelf te denken. Natuurlijk moet de batterij regelmatig opgeladen worden. Verwen jezelf maar eens extra. Misschien met even in de zon zitten? Lekker warm, uit de wind. Of een extra lang bad of douche nemen. Een kopje thee in dat hele mooie glas. Lekker vers fruit. Een boek lezen. Mooie muziek luisteren. Even helemaal niets doen. Even jezelf verwennen om er weer even tegen te kunnen.


Tip 9 Vertel

Heb je een kind, partner of ouder die in een zorginstelling woont en waar je vanwege het coronavirus nu niet naar toe kunt? Of heb je kleinkinderen die je niet kunt bezoeken? Film jezelf met bijv. een telefoon of tablet. Vertel een verhaal, lees een boek voor, mét misschien mooie muziek op de achtergrond.

Ze kunnen het dan altijd bekijken wanneer ze de behoefte hebben om je te zien. Probeer creatief te zijn.


Tip 8 Luister

Doe je ogen dicht en luister naar de geluiden die je hoort. Een koelkast die zoemt, een vogel die fluit, auto's die voorbij rijden, mensen die praten, een telefoon die afgaat. Schrijf die geluiden op. Het zijn er veel.

Probeer ook te luisteren naar wat iemand vertelt. Echt luisteren mét aandacht.


Tip 7 Denken

We hebben gisteren de aangescherpte regels gehoord en natuurlijk gaan we ons daar allemaal aan houden. Dát gaan we doen maar wat nog meer? In ieder geval positief blijven en niet teveel denken. Gedachten zijn maar gedachten en je kunt ze wel of niet geloven.


Tip 6 Vertrouwen

Heb vertrouwen!

Vertrouwen in de overheid, die de controle heeft en luister naar hun advies. Heb vertrouwen in de mensen om je heen en in wat je zelf kunt doen. Dat kan zijn hard werken en je daarmee inzetten voor de medemens óf misschien help je juist anderen weer door thuis te blijven. We moeten het samen doen.


Tip 5 Rust

Rust goed uit, slaap, neem de tijd, doe niets, kijk en luister naar mooie muziek, neem de tijd voor jezelf.

Zo kunnen we energie opbouwen en er weer zijn voor de mensen om ons heen. We hebben elkaar immers zo nodig.


Tip 4 Nu

Probeer deze dag vooral om het NU moment te beleven. Kijk niet achterom maar ook niet vooruit.

Ook al is het in deze situatie heel moeilijk: leef waar het leven NU aan het gebeuren is.

Ben je bewust van deze dag, dit moment. Misschien geeft het even rust én.... geef eens een (digitale) kushand weg.


Tip 3 Neuriën

Neurie vandaag je favoriete liedje. Heel vaak! 

Het is óók leuk om samen met iemand anders een potje te neuriën. Bijvoorbeeld via de telefoon, in de lift, bij de kassa, op een afdeling, met je kinderen of collega's. En wat nu zo grappig is: het geluid komt je letterlijk je neus uit.


Tip 2 Zwaai

Zwaai naar degene die vlakbij je in dezelfde ruimte is. Zwaai als je de buren ziet maar ook voor het raam van iemand die eenzaam is. Zwaai naar je collega, naar de mensen die bij je op de woning of afdeling wonen, naar mensen die hard aan het werk zijn. Ga samen met bijv. je kinderen zwaaien naar de mensen, voor het raam, binnen een zorginstelling óf zwaai digitaal.

En áls je zwaait... zwaai dan écht.


Tip 1 Knipoog

Geef elkaar een extra knipoogje.

Het is een klein gebaar en waarschijnlijk krijg je veel knipoogjes terug.

Kleine moeite - groot plezier.